Avropa
İnsan Hakları Konvensiyası
1.1.
Avropa İnsan Hakları Konvensiyasının Qəbulu və
Xarakteristikası
İnsan hak və azadlıqlarını qısaca xarakterizə etməzdən
əvvəl, hak və hüquq anlayışlarını fərqləndirmək lazımdır. Belə ki, bir çox ölkələrdə
hak və hüquq anlayışları fərqləndirilsə də Azərbaycan Respublikasının
qanunvericlik aktlarında hak və hüquq anlayışları eyniləşdirilmiş, onların
arasında fərq qoyulmadan ümumlikdə “Hüquq”
anlayışından istifadə edilmişdir. Belə ki, 12 noyabr 1995-ci il tarixli Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasının insan hak və azadlıqlarına həsr olunmuş
ikinci bölməsində insan hak və azadlıqları “Əsas İnsan və Vətəndaş Hüquq və
Azadlıqları” anlayışı içərisində istifadə edilmiş, bununla bərabər insan
hakları anlayışı “əsas” anlayışından
istifadə edilməklə göstərilmişdir. Halbuki insan hak və azadlıqlarını əsas və
ya ikinci dərəcəli hak və azadlıq olaraq göstərmək insan hak və azadlıqları
arasında fərq qoyulmasını, hak və azadlıqların birinin digərindən daha əhəmiyyətli
olmasını ifadə edir ki, bu özlüyündə doğru yanaşma deyildir.
Ümumilikdə hak və hüquq anlayışları tamamilə fərqlidir.
Əgər hak tək mənanı ifadə edirsə, hüquq çoxluq mənasını ifadə edir. Hak fərdə
tanınan bir səlahiyyət olarkən, hüquq fərdə tanınmış o səlahiyyətin həyata
keçirilməsini tənzimləyən normadır. Hüquq dövlət tərəfindən yaradılarkən, hak fərdin
doğulduğu andan bu hakka sahib olmasını ehtiva edir.
İnsan hak və azadlıqlarının qorunması istiqamətində
atılmış və qəbul edilmiş ən mühüm hüquqi sənədlərdən başlıcası Avropa İnsan
Hakları Konvensiyasıdır. Konevnsiyadan başqa bir sıra digər hüquqi sənədləri də
göstərmək mümkündür. Bunlardan 1215-ci il tarixli Magna Cartanı, 1776-cı il
tarixli Amerika İstiqlaliyyət Bəyannməsi, 1948-ci il Beynəlxalaq İnsan Hakları
Bəyənnaməsini və.s Bəyannamələri göstərmək mümkündür. Amma bu səndlərin ən
mühümü Avropa İnsan Hakları Konvensiyasıdır. Belə ki, buna qədər ki hüquqi sənədlərdə
insan hakları ancaq dövlətdaxili olmuş və ya tərəf üçün tövsiyyə xarakterli
olmuşdur, Lakin Avropa İnsan Hakları Konevensiyasının qəbul edilməsi ilə İnsan
Hakları beynəlxalq müstəvidə əhəmiyyət qazanmış və onun qorunması təkcə dövlətin
öz daxili işi deyil, ümumilikdə İnsan Haklarının beynəlxalq səviyyədə dövlətlər
tərəfindən qorunması ilə səciyyələnmişdir.
Avropa İnsan Hakları Konvensiyası (başqa adıyla İnsan Hakları
və Əsas Azadlıqların qorunmasına dair Konvensiya) 4 noyabr 1950-ci il tarixində
imzalanmışdır. Konvensiyanın qüvvəyə minməsi isə ancaq 3 sentyabr 1953-cü il
tarixində olmuşdur.
Konvensiyanın qəbul edilməsi ilə
1.
İnsanların
hak və azadlıqlarının siyahısı müəyyən edilmiş,
2.
Bu
hak və azadlıqlar beynəlxalq səviyyədə qorunmaya başlanmış,
3.
Qorunan
hak və azadlıqların qorunmasında və təmin edilməsində dövlətin vəzifələri müəyyən
edilmiş,
4.
Həmin
vəzifələr yerinə yetirilmədiyi təqdirdə isə dövlətlərə tətbiq ediləcək cəzaları
müəyyən edən bir məhkəmə Avropa İnsan Hakları Məhkəməsi qurulmuşdur.
Bildiririk ki, Konvensiya 59 maddə və Konvensiyaya əlavə
protokollardan ibarətdir. Protokollar Konvensiyaya sonraki dövrlərdə əlavə edilən
və onun ayrılması hissəsini təşkil edir. Həmin konvensiyalardan ən mühümünü
Protokol 1 və ölüm cəzasının qaldırılmasına istiqamətlənmiş 13 Saylı Protokolu
göstərə bilərik.
1.2.
Kovensiyanın Tərəf dövlətlər üçün qüvvəyə minməsi
Məlumat üçün bildiririk ki, Konvensiyanın maddələri
və ona əlavə protokollar dövlətlər üçün o zaman məcburi qüvvəyə malik olur ki,
1.
Dövlətlər
həmin Konvensiyanı və ona əlavə protokolları imzalasın,
2.
Tərəf
dövlətlər Konvensiya və ona əlavə protokolları imzaladıqdan sonra təsdiqləmə
(ratfikasiya) həyata keçirisinlər.
Avropa İnsan Hakları
Konvensiyası 47 dövlət tərəfindən təsdiqlənmişdir. Bu dövlətlərdən biri də
Azərbaycan Respublikasıdır. Azərbaycan Respublikası tərəfindən Konvensiya 25
dekabr 2001-ci il tarixində qəbul edilmiş "İnsan hüquqlarının və əsas
azadlıqların müdafiəsi haqqında" Konvensiyanın və onun 1, 4, 6 və 7 saylı
Protokollarının təsdiq edilməsi barədə” Azərbaycan Respublikasının qanunu ilə
təsdiq edilmişdir.
Konvensiyanın 59-cü maddəsində də Konvensiyanın imzalanması və
ratfikasiyası ilə bağlı müddəalar nəzərdə tutulmuşdur. Həmin maddəyə əsasən Konvensiya
Avropa Şurasının üzvü olan dövlətlər tərəfindən imzalanmaq üçün
açıqdır. Açıqlıq onun ifadə edir ki, Avropa Şurasının üzvü olan dövlətlərin
mütləq şəkildə bu Konvensiyanı təsdiq etmələri kimi məcburiyyət nəzərdə
tutulmur.
Maddənin
davamından onun imzalanması ilə bərabər ratifikasiya olunması nəzərdə
tutulmuşdur. Ratfkasiya bir çox hallarda dövlətlərin parlamenti tərəfindən
qanun şəkilində qəbul edilməklə həyata keçirilir və qanun prezident tərəfindən
imzalandıqdan sonra qüvvəyə mininir və ratfikasiya edilmiş hesab edilir.
Tərəf dövlətlər
Konvensiyanı imzalayıb ratfikasiya etdikdən sonra həmin təsdiqnamələr Avropa
Şurasının Baş Katibinə verilir. Təsdiqnamələr Avropa Şurasının Baş Katibinə
verildikdən sonra qüvvəyə həmin dövlət üçün qanuni qüvvəyə minir.
Konvensiya
1950-ci il tarixdə noyabr ayının 4-də Romada fransız və ingilis dilində olmaqla
iki nüsxədə tərtib edilmişdir. Nüsxələr sadecə dil fərqinə görə bir-birindən
seçilir. Konvensiyanın nüsxələri Avropa Şurasının arxivində saxlanılır.
Konvensiyaya tərəf dövlətlərə Konvensiyanın təsdiq olunmuş surətləri
göndərilmişdir və gələcəkdə başqa dövlətlər tərəfindən imzalanib təsdiqlənərsə
bu zaman həmin dövlətlərə də Konvensiyanın təsdiq edilmiş surəti
göndəriləcəkdir.
Konvensiyaya tərəf olan və onu ratfikasiya edən
dövlətləri qısaca Tərəf dövlətlər olaraq göstərə bilərik.
Eyni zamanda qeyd etmək zəruridir ki, əgər Tərəf
dövlətlər Konvensiyanı imzalayar və təsdiq edərsə bu zaman həmin Konvensiyada və
Konvensiyaya əlavə protokollarda nəzərdə tutulmuş hak və azadlıqlar həm öz vətəndaşları
üçün həm də Konvensiyanın tərəfi olan dövlətlərin vətəndaşları üçün təmin etməlidir.
Konvensiyanın 1-ci maddəsində bu barədə açıqca məlumat verilmişdir. Belə ki, həmin
maddəyə əsasən razılığa gələn Yüksək Tərəflər onların
yurisdiksiyasında olan hər kəs üçün bu Konvensiyanın I bölməsində müəyyən
olunmuş hüquq və azadlıqları təmin edirlər. Belə bir müddəanın nəzərdə
tutulmasının əsas səbəbi Konvensiyaya tərəf dövlətlərin öz vətəndaşları üçün
habelə Konevnsiyaya tərəf digər dövlətlərin vətəndaşları üçün onların sahib
olduğu hak və azadlıqları qorumaqda, onların digər şəxslərin, habelə dövlətin
özünün müdaxiləsindən qorumaya istiqamətlənmişdir. Qorumanın hansı şəkildə həyata
keçirilməsi dövlətlərin öz öhədliklərinə buraxılmış, Konvensiyada açıqca qoruma
üsulu bildirilməmişdir. Lakin Tərəf dövlətlər bu qoruma üsullarını müəyyən edərkən
Konvensiayaya uyğun həyata keçirilməlidir.
Konvensiya mətn etibarilə dəyişməz statusa malki
bir hüquqi sənəd deyil. Belə ki, Konvensiya əsasında qurulmuş Avropa İnsan
Hakları Məhkəməsi tərəfindən qəbul edilən qərarlar əsasında Konvensiyada nəzərdə
tutulmayan yeni haklar ortaya çıxır və
bu haklar Konvensiyaya əlavə protokollar ilə təmin edilir. (Məsələn
Konvensiyaya əlavə 1 protokolu (mülkiyyət hakkı).
1.3.
Qeyd-şərtlər
Konvensiyanın 57-ci
maddəsində Qeyd-şərtlər bölməsi nəzərdə tutulmuşdur. Həmin qeyd-şərtlər
bölməsində qeyd edilir ki, İstənilən dövlət bu
Konvensiyanı imzalayarkən və ya təsdiqnaməni saxlanmağa verərkən Konvensiyanın
hər hansı konkret müddəası ilə bağlı, o dövrdə, onun ərazisində qüvvədə olan bu
və ya digər qanunun həmin müddəaya uyğun olmaması ilə əlaqədar qeyd-şərt verə
bilər. Bu maddəyə müvafiq olaraq, ümumi xarakterli qeyd-şərtlərə yol
verilmir. Bu maddəyə uyğun olaraq edilmiş istənilən qeyd-şərtdə müvafiq qanunun
qısa şərhi verilməlidir.
Belə
qeyd-şərtlərdən biri də, Azərbaycan Respublikası tərəfindən Konvensiya
imzalanın ratfikasiya edilərkən qoyulan İnsan hüquqları və əsas azadlıqların müdafiəsi
haqqında" Konvensiyanın 10-cu maddəsinin 1-ci bəndinə dair Azərbaycan
Respublikasının qeyd-şərtidir. Həmin şərtə əsasən Konvensiyanın 57-ci maddəsinə uyğun olaraq,
Azərbaycan Respublikası Konvensiyanın 10-cu maddəsinin 1-ci bəndinə dair belə
bir qeyd-şərt irəli sürür ki, həmin bəndin müddəaları "Kütləvi informasiya
vasitələri haqqında" 1999-cu il 7 dekabr tarixli Azərbaycan Respublikası
Qanununun 14-cü maddəsinə uyğun təfsir və tətbiq olunacaqdır
qeyd-şərtidir.
Digər bir
qeyd-şərt "İnsan hüquqları və əsas azadlıqların müdafiəsi haqqında"
Konvensiyanın 4 saylı Protokoluna dair Azərbaycan Respublikasının
bəyanatıdır. Həmin Bəyanata əsasən Azərbaycan Respublikası bəyan edir ki,
o, Ermənistan Respublikası tərəfindən işğal olunmuş ərazilərində Protokolun
müddəalarının yerinə yetirilməsinə işğal olunmuş ərazilər azad olunana qədər
təminat vermək iqtidarında deyildir.
Ümumilikdə Konvensiya Azərbaycan Respublikası
tərəfindən imzalanib ratfikasiya olunarkən 6 qeyd-şərt qoyulmuşdur ki, bu qeyd
şərtlərlə Azərbaycan
Respublikası tərəfindən Konvensiya 25 dekabr 2001-ci il tarixində qəbul edilmiş
"İnsan hüquqlarının və əsas azadlıqların müdafiəsi
haqqında" Konvensiyanın və onun 1, 4, 6 və 7 saylı Protokollarının təsdiq
edilməsi barədə” Azərbaycan Respublikasının qanuna əlavələrdə tanış olmaq olar.
1.4.
Denonsasiya
(Müqavilədən geri çəkilmə)
Konvensiyanın 58-ci maddəsində Denonsasiya (Müqavilədən geri çəkilməsi)
ilə bağlı müddəa nəzərdə tutulmuşdur. Həmin Maddəyə əsasən Razılığa
gələn Yüksək Tərəf, yalnız bu Konvensiyanın tərəfi olduğu tarixdən beş il keçdikdən
sonra və bu barədə Avropa Şurasının Baş katibinə bildiriş göndərdikdən altı ay
sonra bu Konvensiyanı denonsasiya edə bilər. Maddənin mahiyyəti ondan ibarətdir
ki, məsələn X dövlət Konvensiyanı 10.05.2005-ci il tarixdə imzalayıb
təsdiqlədi. Həmin dövlət ancaq 10.05.2010-cu il tarixindən etibarən həmin
müqaviləyə tərəf olmaqdan imtina edə bilər. Ondan əvvəlki dövrlər üçün bu
mümkün deyil. Mütləq şəkildə 5 il müddət gözlənilməlidir. Bundan əlavə Tərəf
dövlət müqavilənin denonsasiya etidkdən sonra Avropa Şurasının Baş Katibinə bu
barədə bildiriş göndərməlidir. Bildiriş göndərildikdən sonra 6 ay müddətin
keçməsi zəruridir ki, tərəf dövlət Konvensiyanı denonsasiya etsin.
Dövlətin Avropa
Şurasının Baş Katibinə denonsasiya göndəriməsi onun Konvensiyaya tərəf olarkən
üzərinə götürmüş olduğu öhdəliklərdən azad etmir. Denonsasiya qüvvəyə mindikdən
sonra öhdəliklər qüvvədən düşmüş hesab ediləcək.
Əgər Avropa
Şurasının tərəfi olan dövlətlərdən biri gələcəkdə Avropa Şurasının üzvlüyündən
çıxarsa o zaman həmin dövlət baxımından da denonsasiya ilə bağlı şərtlər tətbiq
edilir.
1.5.
Mübahisələrin
həlli
Konvensiyanın
55-ci maddəsində də Tərəf dövlətlərin onlar arasında yarancaq müabahisələrin
Konvensiyada nəzərdə tutulan tənzimləmə vasitələri xaric digər tənizmləmə
vasitələrindən imtina etmələri barədə məsələ öz əksini tapmışdır. Həmin maddəyə
əsasən Razılığa
gələn Yüksək Tərəflər, bu barədə xüsusi saziş imzalanması halları istisna
olmaqla, bu Konvensiyanın müddəalarının şərhi və ya tətbiqi ilə bağlı mübahisələri
petisiya yolu ilə baxılmağa verərkən, onlar arasında qüvvədə olan müqavilələrə,
konvensiyalara və ya bəyannamələrə müraciət etməyəcəklərinə və mübahisələrin tənzimlənməsinin
bu Konvensiyada nəzərdə tutulan vasitələrindən başqa, digər vasitələrdən
istifadə etməməyə razılıq verirlər.
Yorumlar
Yorum Gönder